This is an old revision of the document!
Table of Contents
DEUTZ
De hoofdmotor van de Swaensborgh
rondje voor het starten:
Check olielevel keerkoppeling
Check olielevel turbo achterkant en voorkant
3 punten vet smeren een keer per dag. Afhankelijk van hoeveel verwachte motoruren. 1 klapje met de vetspuit voor haventje in en uit, 3 klapjes voor de hele dag motoren bijv. Kielkanaal
check koelvloeistof level (kraantje draaien)
check olielevel brandstofpompen (3 punten) Op dit moment loopt er gasolie in de 2 achterste badjes. wanneer ie flink boven zn pijl staat alles eruitpompen met de injectiespuit en nieuwe olie erin. ( Hopelijk is dit in het voorjaar niet meer nodig als de brandstofpompen gereviseerd worden in de winter Er mist een peilstok, die ligt in de bilge. daarom is een badje afgedopt.)
check level carterolie Aan bovenkant peil. Is afhankelijk van de trim van het schip.
Oliedruk voorpompen Totdat je weerstand voelt, daarna nog 20 slagen. Binnen een half uur na pompen starten. Elke dag bij eerste keer starten, en idealiter wanneer de motor langer dan 4 uur uitstaat
voorgloeien Door de startknop op 1 te zetten. Maximaal 2 minuten! Anders brand te startknop door.
starten
De gashendel uit zn werk zetten, en op half gas zetten. maximaal 2 minuten voorgloeien. Startknop doordraaien naar 2 om te starten Wanneer de motor niet start, weer terug naar gloeien en dan nog eens proberen wanneer de motor start maar niet op alle cilinders loopt: terug op voorgloeien totdat ie wel op alle cilinders loopt.
Als je toch te lang hebt voorgegloeid kan het zijn dat de zekering van de instrumenten eruit klapt. Die kan je vinden aan sb op de motor zelf.
Na het starten motor 10 minutjes op laten warmen. Langzaam gas reduceren tot ie stationair loopt.
Tijdens het varen
Oliedruk keerkoppeling in de gaten houden hoort vooruit tussen de 7 a 8 bar te zijn. zakt na een aantal uur terug naar de 6. In zn achteruit niet over de 7 bar!
Wanneer je over de 1050 toeren loopt, wordt de uitlaat te heet. niet over 350 graden laten komen
Koelwater temperatuur Er zit een handmatige termostaat in. af te stellen naar hoe hard de deutz moet werken.
Schroefas: Schroefas smeren met het automaatje.
Wanneer de motor uitstaat tijdens het zeilen is het het beste voor de keerkoppeling als je de schroefasrem erop zet (dan draait ie niet droog). Maar wanneer je te snel gaat (vanaf 7 knopen) kan het zijn dat de schroefas toch begint te draaien, hoe strak de rem ook is aangedraaid. Dan de rem los zodat ie niet in de hens vliegt. Dan elke 2 uur ff starten en de keerkoppeling een paar keer van neutraal naar vooruit inklutchen zodat de keerkoppeling gesmeerd wordt
Uitzetten
Na laten koelen totdat de uitlaat temperatuur ongeveer 100 graden is
Aan t end van de dag nog ff 10 minuutjes de schroefas door laten vetten, dan loopt de bilge niet vol zeewater in de nacht.
— Adriaan 2023/11/13 14:01
Foto's rondje
oliebad turbo achter
vetnippel 1
vetnippel 2
vetnippel 3
hendel voor oliedruk voorpompen
— Adriaan 2024/01/03 14:17
